Badania okresowe
Badania okresowe to regularne, planowe inspekcje mające na celu potwierdzenie, że pojazd utrzymuje właściwy stan techniczny umożliwiający bezpieczne poruszanie się po drogach. Częstotliwość tych badań jest uzależniona od rodzaju i wieku pojazdu. Przykładowo, nowe samochody osobowe, samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, motocykle oraz przyczepy o podobnej masie podlegają pierwszemu badaniu przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji, następnie przed upływem kolejnych 2 lat, a później corocznie. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Przyczepy lekkie oraz pojazdy zabytkowe nie podlegają okresowym badaniom technicznym. Należy jednak zaznaczyć, że pojazdy zabytkowe wykorzystywane do zarobkowego transportu drogowego muszą przechodzić coroczne badania techniczne.
Wszystkie pojazdy, z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nowych pojazdów posiadających odpowiednie świadectwa zgodności, muszą przejść pierwsze okresowe badanie techniczne przed ich pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku takiego badania, po jego przeprowadzeniu, następuje pobranie danych pojazdu, które są następnie wprowadzane do systemu.
Zróżnicowanie częstotliwości badań okresowych odzwierciedla podejście oparte na ocenie ryzyka, uwzględniające, że pojazdy starsze lub intensywnie eksploatowane mogą wymagać częstszej kontroli stanu technicznego. Początkowo dłuższe interwały dla nowych pojazdów, które z założenia powinny być w dobrym stanie technicznym, stopniowo ulegają skróceniu wraz z upływem czasu i potencjalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Badania dodatkowe
Badania dodatkowe są przeprowadzane niezależnie od badań okresowych, w określonych sytuacjach wymienionych w artykule 81 ustęp 11 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do okoliczności tych zalicza się między innymi skierowanie pojazdu przez organ kontroli ruchu drogowego w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, a także w sytuacji, gdy pojazd uczestniczył w kolizji drogowej i doszło do uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy.Dodatkowe badanie jest również wymagane przed pierwszą rejestracją w Polsce, zwłaszcza w przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy. Pojazdy przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych, pojazdy do nauki jazdy oraz taksówki również podlegają dodatkowym badaniom technicznym.
Ponadto, dodatkowe badanie jest konieczne po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe lub wymianie elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym.
Szeroki zakres sytuacji wymagających dodatkowych badań technicznych świadczy o proaktywnym podejściu polskich regulacji do kwestii bezpieczeństwa drogowego. System ten nie ogranicza się jedynie do rutynowych kontroli, lecz reaguje na zdarzenia i zmiany, które mogą potencjalnie wpłynąć na stan techniczny i bezpieczeństwo pojazdów.
Badania co do zgodności z warunkami technicznymi
Badania co do zgodności z warunkami technicznymi dotyczą przede wszystkim pojazdów zabytkowych przed ich pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Celem tych badań jest zweryfikowanie, czy dany pojazd spełnia warunki techniczne, na podstawie których został uznany za zabytkowy. W przypadku pojazdów zabytkowych wykorzystywanych do zarobkowego transportu drogowego, zakres badania technicznego jest określony w załączniku do rozporządzenia, z uwzględnieniem warunków technicznych, na podstawie których pojazd został uznany za zabytkowy.
Odrębna kategoria badań dla pojazdów zabytkowych uwzględnia ich unikalny charakter i potrzebę zastosowania odmiennych kryteriów w porównaniu do pojazdów współczesnych. Regulacje te starają się znaleźć równowagę między zachowaniem wartości historycznej pojazdów a zapewnieniem minimalnego poziomu bezpieczeństwa.
Przegląd samochodu w Gdańsku
Zapraszamy do naszej Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Gdańsku, przy ul. Lubowidzkiej 33.Dojedziesz tam z centrum miasta jadąc w stronę dzielnicy Jasień ulicą Kartuską. Po ok. 6 kilometrach skręcasz w prawo w ulicę Lubowidzką i po 500 metrach dostrzeżesz naszą stację z lewej strony.
Z kolei jadąc od strony drogi ekspresowej S7, najlepiej zjechać na węźle Gdańsk Południe na Obwodnicę Trójmiasta (trasa S6) w kierunku Gdyni. Po około 2 kilometrach trzeba zjechać na Gdańsk Jasień, a później na rondzie wjechać w ulicę Kartuską w stronę centrum. Po około 1 km należy skręcić w lewo w ul. Lubowidzką i po kolejnych około 500 będziesz na miejscu.
Jeśli wybierzesz komunikację miejską, wsiądź w autobus 174 jadący w stronę Jasienia i dojedź do przystanku na ul. Lubowidzkiej - jest on w tuż przy przy naszej SKP.
A2f r ta0 y k07 u ł4e scd p o92 n sa4 o ra4 o wf2 a na0 y
Komentarze